راهنمای خرید رنگ چوب و روغن چوب

سوالات متداول

۱. رنگ چوب و روغن چوب باید دارای چه خواصی باشد و چه مزیت هایی را در چوب ایجاد میکند؟
علاوه بر زیبایی بخشیدن به چوب باید چهار مزیت بسیار مهم زیر را نیز در نظر گرفت :
• نفوذ پذیری در چوب و مراقبت از آن در مقابل انواع قارچ ها، کپک ها و حمله حشرات
• مراقبت از سطح چوب در مقابل آفاتی که معمولا” در هر محیطی وجود داشته و در درجه حرارت و رطوبت مناسب شروع به رشد میکنند مانند Black Spot Mold
• کاهش نقایص ناشی از آسیب های فیزیکی که ممکن است در چوب به وجود آید مانند ترک خوردگی
• مراقبت از تغییر رنگ چوب در مقابل اشعه UV آفتاب
لذا کیفیت یک رنگ چوب یا روغن مخصوص چوب بستگی به آن دارد که :
* میزان نفوذ پذیری آن به داخل چوب عمیق باشد
* قادر به محافظت چوب در مقابل آفات گوناگون باشد
* قادر به مراقبت از رنگ پریدگی چوب در مقابل اشعه UV در دراز مدت باشد
* منافذ چوب را مسدود نکرده و اجازه تنفس به آن دهد
* سطح چوب را به سطحی آب گریز و غبار گریز تبدیل کند
* بسته به موارد مصرف در مقابل سایش مقاوم باشد
* باعث کاهش ترک خوردگی چوب شود
* از مواد سمی در ترکیبات آن استفاده نشده باشد
* میزان پوشش دهی، متراژ سطح قابل پوشش به ازای هر لیتر، به اندازه ای باشد که حداکثر منفعت اقتصادی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.
قابل ذکر است که علاوه بر مزایای برشمرده در فوق، یک رنگ چوب و روغن با کیفیت باعث کاهش انبساط و انقباض چوب در اثر تغییرات رطوبت نسبی محیط نیز می شود.

۲. اعمال پوشش محافظ بر روی چوب های ترمو ( ترمووود ) چیست؟
اعمال پوشش محافظ بر روی این چوب ها اختیاری است ولی در صورتی که سطح آن بدون پوشش محافظ باقی بماند، به صورت طبیعی رنگ چوب ها به رنگ خاکستری تغییر می یابد. استفاده از محصولات Saicos نه تنها از تغییر رنگ چوب در برابر اشعه UV خورشید مراقبت می کند ، بلکه در عمق چوب نفوذ کرده و از آن در برابر قارچ ،کپک و حمله حشرات محافظت و سلامت چوب را در شرایط مختلف آب و هوایی حفظ می کند.

۳. آیا رنگ چوب و روغن مخصوص چوب Saicos برای همه چوب ها مناسب است ویا صرفا” برای ترموود ها توصیه می شود؟
این رنگ و روغن ها وکلیه پوشش های محافظ چوب این شرکت نه تنها برای تمام چوب ها اعم از نرم چوب ها ، سخت چوب ها و چوب های حاره ای مناسب است بلکه برای محصولات ساخته شده از Cork ، بامبو و نیز برخی از آنها برای چوب پلاست نیز کارآمد بوده و در مورد ترمووود ها نیز شاید بتوان گفت بهترین گزینه برای پوشش آنها، محصولات Saicos است.

۴. ضرورت اعمال پوشش محافظ بر روی چوب های ترمو چیست؟
هر چند که چوب های ترمو خود پایدار هستند ولی در نگاه بلند مدت و با توجه به آنچه که در پاسخ سوال ۱ آمده است و نیز مراقبت از ترمووود در مقابل رنگ پریدگی در برابر اشعه UV بدلیل حساسیت بالای ترموود ها به این مسئله، توصیه جدی بر آن است که سطوح ترموود ها نیز با رنگ و یا بسته به مورد مصرف آن، با روغن مناسب پوشش داده شود.

۵. چرا محصولاتSaicos به عنوان بهترین گزینه پوشش برای ترمووودها معرفی شده است؟
دو دلیل زیر را میتوان مهمترین عوامل این توصیه دانست:
اول : جذب در ترموودها به دلیل تغییر ساختار سلولی بسیار کمتر است، لذا محصولات Saicos با نفوذ پذیری عمیق خود به داخل چوب، این مهم را برآورده میکنند.
دوم : حساسیت چوب های ترمو به تغییر رنگ در مقابل اشعه UV زیاد است که باز مقاومت دراز مدت محصولات Saicos در برابر اشعه یو وی باعث جبران چشمگیر این نقیصه خواهد شد.

۶. چرا توصیه می شود که اعمال پوشش محافظ در تمامی وجوه چوب صورت گیرد؟
این امر به دلیل نفوذ رنگ چوب یا روغن از همه جهات به داخل چوب بوده و سبب مراقبت بهتر آن در مقابل آفات می شود. محیط پشت چوب به لحاظ شرایط دما و رطوبت بسیار مستعد رویش آفات است و نیز مقاطع چوب که در اثر برش چوب در حین کار به وجود می آید، محل های حساس در جذب رطوبت است، لذا اعمال رنگ یا روغن در کلیه وجوه چوب به جدیت توصیه می شود.

۷. آیا استفاده از رنگ مخصوص چوب و روغن مخصوص چوب ، آن را کاملاً ضدآب می کند؟
خیر رنگ چوب آن را در برابر شرایط مختلف آب و هوایی محافظت کرده و با قابلیت نفوذ بالا در چوب ، سطحی آب-غبار گریز ایجاد می کند .

۸. محصولات Saicos بر پایه آب هستند یا بر پایه روغن؟
عمده محصولات از قبیل Special wood oil,Wood stain ,UV Protective Wood Finish ,House &Garden Premium Hard Wax Oil و نظایر آنها بر پایه روغن های طبیعی گیاهی بوده و برخی دیگر از محصولات مانند Bel Air برپایه آب می باشد.

۹. آیا هنگام استفاده از محصولات Saicos نیاز به رقیق کردن آنها با حلال وجود دارد؟
به هیچ وجه . این محصولات آماده مصرف بوده و هیچگونه حلالی برای استفاده از آنها مورد نیاز نیست. هر چند این کار توسط عده ای از روی عدم آگاهی و یا سود جوئی صورت میگیرد ولی در حقیقت افزودن حلال به آنها باعث کاهش اثرات مفید آنها می شود. تنها کافی است قبل از مصرف هر رنگ و یا روغنی، محتویات داخل ظرف آن به خوبی هم زده شود تا رسوبات و لایه مختلف محصول به خوبی حل شده و محلولی همگن به وجود آید.

۱۰. اثرات رقیق کردن محصولات Saicos با مواد حلال چیست؟
استفاده از هرگونه ماده حلال از قبیل نفت، بنزین ، تینر و سایر حلال ها، در ساختار رنگ تغییراتی ایجاد کرده و اثراتی از قبیل تغییر طیف رنگ و کم شدن خواص آن را در پی دارد و همچنین بعشا” باعث ایجاد آسیب هائی به چوب می شود.

۱۱. آیا رنگ چوب و روغن چوب، قابل ترکیب شدن با یکدیگر هستند؟
تمامی رنگ هایی که از یک سری محصولات باشند – دو شماره اول کد آن ها مشابه باشد- قابلیت ترکیب با یکدیگر را دارند.

۱۲. مقدار مصرف رنگ ها و روغن های چوب به چه عواملی بستگی دارد؟
میزان مصرف و پوشش دهی محصولات مختلف Saicos متفاوت است و علاوه بر گونه چوب،کیفیت سطح چوب نیز در مقدار مصرف پوشش مورد نیاز بسیار مهم است. ولی به طور میانگین هر لیتر رنگ یا روغن Saicos قادر به پوشش ۳۰ الی ۳۵ مترمربع از سطح چوب در یکدست اعمال می باشد.

۱۳. آیا قبل از رنگ آمیزی، چوب ها نیاز به آماده سازی دارند؟
قبل از رنگ آمیزی، سطح مورد نظر باید عاری از چربی، مواد شیمیائی و گرد و غبار باشد. چوب ها باید خشک و عاری از سرما زدگی بوده و حداکثر رطوبت موجود در چوب ۱۸ درصد باشد. در صورتیکه سطح چوب قبلا” با محصولات دیگری پوشش داده شده است ، باید از همخوانی پوشش جدید با پوشش های قبلی نیز اطمینان حاصل کرد.

۱۴. آیا شرایط محیطی خاصی برای رنگ شدن چوب ها مورد نیاز است؟
اعمال رنگ یا روغن بهتر است در فضائی بسته در دمای بین ۸ تا ۳۵ درجه سانتیگراد و به دور از گرد و غبار و وزش باد باشد. درصورت رنگ آمیزی چوبهای نصب شده در فضای بیرونی، هنگام بارندگی و یا حتی یک روز قبل از آن اعمال رنگ توصیه نمی شود.

۱۵. دستورالعمل استفاده از محصولات Saicos چیست؟
این محصول آماده مصرف می باشد – رقیق نشود – قبل از مصرف خوب تکان داده و هم زده شود، با تنظیف، قلمو های تخت و غلتک قابل اعمال می باشد. دفعات اعمال رنگ حداقل دو دست و دست اول و دوم به طور مساوی و به صورت لایه ای نازک در راستای رگه های چوب اعمال شود. دست اول به گونه ای اجرا شود که رنگ یا روغن به خوبی در داخل چوب نفوذ کند.

۱۶. زمان خشک شدن رنگ چوب چند ساعت است؟
Special wood oil, UV Protective Wood Finish حداقل ۸ ساعت، Wood stain حداقل ۱۰ ساعت ( بستگی به دما و رطوبت هوا دارد). تقریباً بعد از ۴ ساعت رنگ به اندازه ای خشک میشود که قابل لمس کردن است.

۱۷. آیا اعمال پوشش محافظ درپشت چوب ها الزامی است؟
اعمال پوشش محافظ تنها به منظور محافظت آن در برابر اشعه UV آفتاب نبوده بلکه در عمق چوب نفوذ کرده و از آن در برابر قارچ،کپک و حمله حشرات محافظت و سلامت چوب را در شرایط مختلف آب و هوایی حفظ می کند و از آنجایی که پس از نصب، فضای پشت چوب های نصب شده مرطوب، تاریک و گردش هوای کمتری دارد لذا شرایط مساعدی جهت رشد قارچ و کپک ایجاد می کند. به این دلیل استفاده از پوشش های محافظ در پشت چوب ها نیز توصیه می شود.

۱۸. آیا برای بوجود آوردن خاصیت مشابه اشباع برروی چوب های غیرفرآوری شده محصولی وجود دارد؟
بر روی چوب های غیر فرآوری شده درختان سوزنی برگ ، میتوان باSAICOS Wood-Impregnation 9003*با اعمال یکدست از این محصول، خواصی مانند فرآیند اشباع و محافظت چوب در برابر قارچ ، کپک زدگی و حمله حشرات را به خصوص برای استفاده در فضاهای مرطوب فراهم نمود.

۱۹. چگونه میتوان سطح چوب هایی را که تغییر رنگ پیدا کرده اند ترمیم کرد؟
برای ترمیم سطح چوب هایی که به دلیل اشعه UV به رنگ خاکستری تغییر رنگ داده اند، با استفاده از SAICOS Wood-Brightner بدون نیاز به سمباده زدن میتوانیم سطح چوب را برای اعمال رنگ آماده کنیم. در صورت امکان، قبل از نصب چوب ها بر روی کلیه وجوه آن رنگ یا روغن اعمال شود. قبل از استفاده از محصول، دستور العمل استفاده حتما” مطالعه شود.

۲۰. آیا برای نظافت سطوح رنگ شده میتوان از مواد شیمیایی استفاده کرد؟
برای تمیز کردن، فقط از آب استفاده شود و از استفاده از مواد شوینده قوی پرهیز شود.

۲۱. چگونه میتوان اثرات قارچ و کپک را از سطوح چوبی تمیز کرد؟
با استفاده از SAICOS Green-Ex. امکان پاک شدن اثرات انواع قارچ و کپک نه تنها از سطوح چوبی، بلکه از سطوح سنگ و بتن نیز امکان پذیر است. قبل از استفاده به دستورالعمل مربوطه مراجعه شود.

۲۲. شرایط انبار کردن محصولات Saicos به چه صورت است؟
حداقل ۵ سال در محیط بسته و مسقف قابل نگهداری است. محصولاتی که به صورت مایع هستند مستعد یخ زدگی نیستند. برای انبار کردن محصولاتی که در معرض سرما قرار گرفتند ، بهتر است انبارش آنها در محیطی با شرایط دمایی مناسب صورت گیرد . فراموش نشود که قبل از استفاده ، رنگ ها باید به خوبی با هم زدن یکنواخت شود.

۲۳. آیا محصولات بو داشته و بوی آنها بر روی چوب باقی می ماند ؟
بوی آنها ضعیف بوده ( مانند بوی روغن طبیعی گیاهان ) و پس از خشک شدن کاملاً بی بو است.

۲۴. چگونه مقاطع برش خورده چوب را از نفوذ آب محافظت کنیم؟
از آنجا که جذب رطوبت از مقاطع چوب بسیار زیاد است، توصیه می شود که ابتدا مقاطع برش خورده را دو دست رنگ زده و سپس یک دست End-Grain Sealing Wax بر روی آن اعمال می کنیم تا منافذ چوب کاملاً مسدود و از نفوذ آب و رطوبت به چوب محافظت کند.

۲۵. آیا رنگ ها و روغن های Saicos به صورت پوششی است و تشکیل یک فیلم بر روی چوب میدهد؟
خیر. عمده محصولات مانند Special wood oil,Wood stain ,UV Protective Wood Finish به صورت شفاف یا ترانزپرنت بوده و محصولات House & Garden به صورت نیمه پوششی یا اپک است.

۲۶ . برای رنگ نما کدامیک از محصولات پیشنهاد می شود؟
رنگ هایWood stain ,UV Protective Wood Finish ,House & Garden Bel Air, برای نما مناسب بوده که پیشنهاد می شود دودست در کلیه وجوه چوب اجرا شود. همچنین میتوان دست اول را از یک محصول اجرا و دست دوم را از گروه دیگری بر روی دست اول اجرا نمود.

۲۷ . برای رنگ دکینگ کدامیک از محصولات پیشنهاد می شود؟
روغن های Special wood oil به دلیل مقاوم بودن در برابر سایش برای دکینگ مناسب بوده که حداقل دودست از آن باید بر روی سطح اعمال شود.

۲۸. آیا محصولات Saicos را می توان بر روی کف های داخلی که سیستم گرمایش از کف دارند اعمال کرد؟
بله، محصولات SAICOS Premium Hardwax-Oil و SAICOS Oil Ground Coat Due Topرا میتوان بر روی کفپوش های داخلی با سیستم گرمایش از کف استفاده کرد . سیستم گرمایشی باید ۲ الی۳ روز قبل از اعمال پوشش خاموش شود و تا ۸ ساعت پس از اعمال دست نهایی روشن نشود.

۲۹. استفاده از کدام دسته از محصولات برای رنگ آمیزی تجهیزات ورزشی و اسباب بازی ها پیشنهاد می شود؟
تمامی محصولات مناسب مصرف در فضاهای داخلی و Bel Air , Clear Oil Finish,House & Garden , Special wood oil برای این منظور بدون ضرر می باشد.

 راهنمای استفاده از پوشش های محافظ رنگ چوب و روغن چوب

اطلاعات این جدول بستگی به گونه چوب و پوشش اولیه سطح دارد و حداقل دفعات اعمال رنگ برای محصولات Saicos، دو دست است.

[جهت دریافت فایل با سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید]

راهنمای استفاده از پوشش محافظ رنگ چوب و روغن چوب

مشاهد محصولات رنگ مخصوص چوب و روغن مخصوص چوب